numéro actuel
collection
éditions
projections
à propos
faire un don
abonnement
actualité
bibliothèque
liens
partager
partenaires
mentions légales
contacts
current issue
collection
editions
projections
about
donate
subscription
news
library
links
share
partners
terms of use
contacts
bibliothèque / library

2011.05  le choix de la rédaction / the editors’ choice

© Henk Wildschut / Post Editions.

Henk Wildschut, Shelter

Post Editions - 2010

Nous sommes heureux de vous présenter la sortie de Shelter de Henk Wildschut !
 
Ce travail photographique plein d’espoir malgré le sujet traité avait attiré l’attention de notre rédaction en 2009, pour le numéro dédié au travail (purpose 9 "Au travail").
 
Dans la forêt autour de Calais, les refuges des sans papiers aujourd’hui n’existent plus. Fabriqués avec des buts de carton, de couvertures en feutre, des tissus multi couleurs et du papier journaux, fixés avec de la ficelle ou du gros scotch, tous ces shelters ont été détruits sur ordre du gouvernement à la fin de l’année 2009.
 
Les photographies de Henk Wildschut restent alors comme un document historique de cette urbanisation fragile et primitive. "Dans les dernières années, Calais est devenue, pour moi, symbolique du problème de l’immigration illégale en Europe. C’est l’endroit où le monde caché de l’illégalité vient à la surface et se rend visible. Calais c’est aussi le lieu où une vie meilleure est rêvée pour la dernière fois. Pour ceux qui atteignent l’autre côté il n’y a que la dure réalité de l’illégalité dans une grande ville ou bien le retour à la maison par l’expulsion". Ce dernier rêve, dont parle le photographe, habite ces refuges. Dans la misère, les couleurs des cabanes, les couvertures pliées avec attention, l’organisation fonctionnelle des intérieurs témoignent l’humanité des gens qui y habitent. Shelter est un travail qui dénonce une situation tragique et précaire caractéristique de toute l’Europe, de manière subtile et en faisant appel à l’imagination et à la compassion du spectateur. 
 
À l’image de son contenu, ce livre présente un côté rudimentaire. La couverture en carton est doublée d’un poster plié, les différents cahiers sont cousus ensemble avec du simple fil à coudre marron foncé. Les pages à l’intérieur du livre sont de taille inégale, comme le patchwork des matières qui caractérise l’extérieur des abris, et les grandes doubles pages permettent de profiter des belles impressions.

Francesca Alberti

Henk Wildschut, Shelter, Post Editions, 2010. 24,5 x 34 cm, 112 pages, broché, mise en page de Robin Uleman, texte anglais.

post-editions.com

henkwildschut.com

We are happy to announce the publication of Shelter by Henk Wildschut!
 
This photographic work full of hope despite its subject, attracted the attention of our editorial staff in 2009, for the issues dedicated to work (purpose 9 "At Work").
 
In the forest around Calais, paper-less’ shacks no longer exist. Made out of cardboard, felt blankets, colorful fabrics and newspaper, carefully tied together with bits of rope and tape, all these shelters have been destroyed at the end of 2009 on a government order.
 
Henk Wildschut photographs have become historical documents of this fragile and primitive urbanization. "In recent years Calais, for me, has become symbolic of the problems surrounding illegal immigration in Europe. It is the place where the hidden world becomes visible. Calais is also the place where a better life is dreamed of for the last time. For those who get to the other side, there is only the harsh reality of the illegal life in the big city or deportation back to the homeland". This last dream, which the photographer speaks about, inhabits these shacks. Beyond misery, the colorful huts, the blankets carefully folded, the functional organization of these interiors, testifies the humanity of the people who live there. Shelter is a work that denounces a tragic and precarious situation characteristic of Europe, in a subtle way by provoking a more human compassion.
 
Like its content, the book has a rudimentary aspect. A folded poster doubles the cardboard cover and dark brown sawing thread keeps together the signatures. Also, the pages inside the book have different sizes so as to recall the typical patchwork on the shelter’s outside; but the big double pages enable us to take pleasure of the nice printing work.

Francesca Alberti

Henk Wildschut, Shelter, Post Editions, 2010. 24.5 x 34 cm, 112 pages, paperback, graphic design by Robin Uleman, english text.

post-editions.com

henkwildschut.com


© Jean-Luc Moulène / Les Éditions de La Table Ronde / Centre national des arts plastiques.

Jean-Luc Moulène, Fénautrigues

Les Éditions de La Table Ronde - Centre national des arts plastiques - 2010

Fénautrigues, merveilleux ouvrage, imposant et beau comme un chêne centenaire ou les pierres d’un mur de ferme, rassemble 500 photographies, choisies parmi les 5000 prises par Jean-Luc Moulène entre 1991 et 2006 sur les lieux de son enfance, dans une petite commune rurale du Lot, qui sont également ceux de l’origine de sa famille.

Pour réaliser cette commande publique du Centre National des arts plastiques et du ministère de la Culture et de la Communication, l’auteur s’est associé au graphiste Marc Touitou. Un magnifique texte de Thierry Guichard accompagne la publication. Ce livre-monument, ode à la splendeur ordinaire de la campagne, bénéficie d’un travail d’impression hors du commun, réalisé par l’imprimerie Escourbiac à Graulhet, Tarn.

L’écriture photographique de Jean-Luc Moulène, sobre et sans systématisme (et soutenue par un travail de chromie et de mise en page de grande qualité), est entièrement au service de son sujet. Nul esthétisme lyrique ici, nulle approche scientifique de la nature et de ses transformations. On ne trouve pas facilement les mots pour qualifier un tel regard, qui échappe justement aux discours, à la glose habituelle…

Cette campagne est connue par cœur tant on a parcouru les champs et les jardins, les sous-bois et les chemins creux jusqu’au ruisseau. Enfant, on a exploré tous les recoins et depuis, les promenades sont des pèlerinages intimes, aux détours connus de soi seul.

Dans ce paysage, rien ne change jamais vraiment. Et pourtant, au fil des saisons et des ans, tout est différent ; tout ce chaos de nature cultivée possède un ordre invisible mais palpable. On s’y sent bien, on y retrouve celui qu’on a toujours été.

Épais comme une bible ou une encyclopédie, Fénautrigues est une archive foisonnante, un album de famille sans visage, où ce qui pousse et meure et renaît sans cesse, de page en page, nous procure cette sensation si simple et pourtant si puissante d’être vivant. Vivant et enraciné.

Paul Demare

Jean-Luc Moulène, Fénautrigues, Les Éditions de La Table Ronde - Centre national des arts plastiques, 2010. 24 x 28 cm, 528 pages, quadrichromie, accompagné d’un tiré-à-part bilingue de 32 pages : texte de Thierry Guichard.

editionslatableronde.fr

Fénautrigues, an amazing piece of work, as imposing and beautiful as a hundred year old oak or the stones of a farm wall, groups together 500 photographs chosen among 5000 taken by Jean Luc Moulène between 1991 and 2006 in his childhood haunts, in a small rural community of the Lot area, where his family comes from.

In order to accomplish this public state commission by the Centre National des arts plastiques et by the Ministère de la culture et de la communication, the author joined forces with Marc Toitou, a graphic designer. A magnificent text by Thierry Guichard accompanies the publication. This book-monument, a hymn to the normal splendour of the countryside, benefits of an outstanding printing work, carried out by the Escourbiac printing company in Graulhet, Tarn.

Jean Luc Moulène's sober and system-less photographic writing (supported by high quality colour and layout work) is entirely dedicated to his subject. No lyric aestheticism here, no scientific approaches to nature and its transformations. It is difficult to express such a point of view that escapes speeches and the usual gloss.

These countryside fields, gardens, undergrowth, paths and streams have been walked through so often that they are known by heart. During childhood each corner has been explored, and since then every walk is an intimate pilgrimage, which detours are known only to  one’s self.

In this countryside nothing ever really changes. However, as the seasons and the years  go by, everything is different; all this chaos of cultivated nature possesses an invisible but palpable order. One feels at ease, finding the person one has always been.

Fenautrigues is an abundant archive, a faceless family album, as thick as a bible or an encyclopaedia where all that grows, dies and is reborn endlessly gives us the simple and nevertheless strong feeling of being alive. Alive and rooted.

Paul Demare

Jean-Luc Moulène, Fénautrigues, Les Éditions de La Table Ronde - Centre national des arts plastiques, 2010. 24 x 28 cm, 528 pages, color, with a 32 pages bilingual offprint: text by Thierry Guichard.

editionslatableronde.fr


© Maxence Rifflet / Le point du Jour.

Maxence Rifflet, Une route, un chemin. Sur la côte ouest de la Manche suivi de Boucles de la Seine

Le Point du Jour - 2010

Les photographies de Maxence Rifflet dévoilent le pittoresque du littoral et de l’arrière-pays entre Cherbourg et Coutances. Tel un promeneur, il a parcouru ce territoire à pied, d’abord attentif à la morphologie des côtes, puis intéressé par les gens qui y habitent et y travaillent.

Le livre se présente aussi comme une sorte de carnet de route, partagé en plusieurs chapitres et enrichi de textes. Avec la précision d’un géologue ou d’un entomologiste, le photographe décrit et classe ce qu’il a vu pendant ses marches. Il parle des pierres et des animaux, il raconte les actions et le quotidien des gens qu’il a rencontrés. Les textes n’ont pas de lien direct avec les photographies. Les deux pratiques, l’écriture et la photographie, se confrontent dans leur potentiel descriptif. Ainsi, sans chercher à être démonstratif, Rifflet revient sur le topos ancien de l’ut pictura poesis, en substituant à la peinture la photographie.

Encrées dans le réel, les photographies de Maxence Rifflet recherchent dans l’univers marin et rural de la Normandie, le pittoresque, une catégorie esthétique qui désigne, selon William Gilpin, les qualités picturales d’un site préexistantes à toute représentation.

Francesca Alberti

Maxence Rifflet, Une route, un chemin. Sur la côte ouest de la Manche suivi de Boucles de la Seine, Le Point du Jour, 2010. 23 x 28 cm, 168 pages, 84 photographies couleurs et noir et blanc, texte bilingue de Jean-François Chevrier.

lepointdujour.eu

maxencerifflet.com

Maxence Rifflet’s photographs reveal the littoral and upcountry’s picturesque between Cherbourg and Coutances. Like a stroller, he walked through this territory, first attentive to the cost’s morphology, then interested in people who live and work there.

The book presents itself also as a sort of diary, divided in chapters and enriched by text. With a geologist and entomologist’s accuracy, the photographer describes and classifies what he saw while he was walking. He writes about stones and animals, he tells us about the actions and the everyday life of the people he met. The texts are not directly related to the pictures. Writing and photography, confront their own describing power. Therefore, without being demonstrative, Rifflet rethinks the ancient’s topos of the ut pictura poesis, by substituting photography to painting.

Attached to reality, Maxance Rifflet’s pictures research picturesque in Normandy’s rural and marine universe. Picturesque, as William Gilpin puts it, is ‘an aesthetic category that designates a site’s pictorial quality pre-existent to all representation.

Francesca Alberti

Maxence Rifflet, Une route, un chemin. Sur la côte ouest de la Manche suivi de Boucles de la Seine, Le Point du Jour, 2010. 23 x 28 cm, 168 pages, 84 photographs in color and black and white, bilingual text by Jean-François Chevrier.

lepointdujour.eu

maxencerifflet.com


Céline Clanet
Du torrent au courant, des barrages et des hommes en Savoie (2011)
Actes Sud / celinette.com

Yveline Loiseur
La Vie courante (2010)
Trans Photographic Press / yveline.loiseur.free.fr

Wolfram Hahn
Kaffee Bankrott (2010)
Textes de / texts by Daniel Klemm
wolframhahn.de

Joel Meyerowitz
Legacy -The Preservation of Wilderness in New York City Parks (2009)
Aperture / joelmeyerowitz.com

Philippe Bazin
La Radicalisation du Monde (2009)
L'atelier d'édition / Filigranes

Pascal Hausherr
De quoi demain (2009)
Trans Photographic Press

Lionel Roux
Odyssée pastorale (2009)
Actes Sud / lio-photographies.blogspot.com

Thomas Ruff
Jpegs (2009)
Aperture

Various Photographs
Catalogue édité et préfacé par Tim Barber / Catalog edited and with an introduction by Tim Barber (2008)
tinyvices.com

Dominique Robin
Un dispensaire en Guinée (2010)
lire la chronique / review
lamartinieregroupe.com / dorobin.com

Street Photography Now (2010)
Thames & Hudson

Zmâla #2 (2010)
Zmala.net

 

Anne Immelé
Les Antichambres (2009)
Filigrane Editions / anneimmele.fr

Robert Adams
Summer Nights, Walking (2009)
Aperture

Zmâla #1 (2009)
Zmala.net

Peter Maurer
Faceland (2009)
niggli.ch

Henri Salesse
Enquêtes photographiques sur l’habitat
(2008)
Gwin Zegal

Amy Stein
Domesticated (2008)
photolucida / amysteinphoto.com

Alec Soth
From Here to There: Alec Soth’s America (2010)
lire la chronique / review
hatjecantz.de / alecsoth.com

Fabien Breuvart
Voir au dos, photographies trouvées (2010)
Images & Portraits

F 14 (2010)
Trans Photographic Press

Céline Clanet
Máze (2010)
photolucida / celinette.com

Claire Chevrier
Un jour comme les autres (2009)
Silvana Editoriale / clairechevrier.net

Doug DuBois
All the Days and Nights (2009)
Aperture / dougdubois.com

RVB
CLINIC
(2009)
rvb-asso.org

Todd Deutsch
Chasing The Family Drift
(2009)
todddeutsch.com

Thierry Girard
Un hiver d’oise (2008)
L'atelier d'édition / Filigranes / thierrygirard.com

reGeneration2 (2010)
Aperture

Hijacked #2 (2010)
bigcitypress.com.au

Maya de Forest
I Love Here Now (2009)
defoz books / mayadeforest.com

Barbara Crane
Private Views (2009)
Aperture / barbaracrane.desordre.net

Jacqueline Hassink
Car Girls (2009)
Aperture / jacquelinehassink.com

Diane Ducruet
Family Games (2008)
le caillou bleu / dididuc.com

Hijacked #1 (2008)
bigcitypress.com.au


collection
purpose 8

voir / view

purpose 10
printemps / spring 2010
désir / desire

Kohei Yoshiyuki  The Park
Katherine Wolkoff  Family / Deerbeds
Jen Davis  Self-Portraits
Nobuyoshi Araki  
Sentimental Journey / Winter Journey
Marisa Portolese  Imagined Paradise
Jean-Christian Bourcart  Forbidden City
+ entretien / interview
Romain Courtemanche  De la sueur et des fruits
Todd Hido  I drive, I drive a lot
Mark Ruwedel  Westward the Course of Empire
Robert Adams  Time Passes
von Gloeden & von Plüschow  Hors d'atteinte
Anonymes / Anonymous  Nus, au soleil
Leonie Purchas  Autonomy: The Cariou Family
Musique de / music by Seijiro Murayama

purpose 8

voir / view

purpose 9
été / summer 2009
au travail / at work

Robert Doisneau  Travailleurs
Maurice Broomfield
 Industry
Lee Friedlander  At Work
Brian Ulrich  Copia
Nigel Shafran  
Supermarket checkouts / Supermarket portraits
David Moore  Office
Darin Mickey  Stuff I Gotta Remember Not to Forget
Emmanuelle Léonard  Les Travailleurs
Barbara Pellerin  Barentin, 76, rue Auguste Badin
Anne Favret & Patrick Manez  Chambre avec vues
Thomas Kneubühler  Absence
Gérard Dalla Santa  Gestes
David Mozziconacci  
Nyc (Not Yet Completed) - Récupération
Henk Wildschut  Shelters
Raphaël Dallaporta & Ondine Millot  
Esclavage domestique
Musiques de / music by Eric Cordier, Jim Meneses,
Alva Noto, Francesco Cavaliere, David Smith

purpose 8

voir / view

purpose 8
automne / autumn 2008
enfance / childhood

D. DuBois, M. Portolese, A. Sanguinetti,
L. Pannack, R. Knight, G. Raynaldy, G. Garbez,
T. Deutsch, S. Contis, E. Fleming, C. Mottalini,
A. Shibli, V. Ellena, B. Y. Edwards, G. Mathieu,
P. Hausherr, C. Pantall, W. Hahn, E. Baden,
R. Wouda, S. Raab, T. Mercure, A. Stein,
A. Cornu, R. Schwartz, F. Debricon, J. Eskildsen,
M. Wendelski, C. Anée, Y. Loiseur, T. Ehling,
J. Magre, documentation céline duval,
W. Hurskainen, K. Romaniuk, F. Gérard, D. Pinzón,
J. Bouvier, A. Zatzepine, C. Heslin, M. de Forest,
P. Demare, C. Demare, Musée Carnavalet
Musiques de / music by S. Pilia, N. Nickolov, Panico
R. Alexis & Y. Fukushima, M. Safatly

purpose 7

voir / view

purpose 7
printemps / spring 2008
marges et frontières / margins and frontiers

Jean-Luc Moulène  Berlin
Claude Cahun  Je est une autre
Lise Sarfati  The New Life
Pascal Hausherr  Les Époux
Laurent Malone  Habiter Marseille
Emmanuel Pinard  Paysages périphériques
Ahlam Shibli  Arab al-Sbaih
Anthony Berthaud  Immigration chapitre 2 : Calais
Joakim Eskildsen  The Roma Journeys
Charlie Meecham  The Changing Land
musique de / music by Jean-Luc Guionnet

purpose 6

voir / view

purpose 6
automne / autumn 2007
mémoire / memory

Brigitte Lustenberger  What You See
Carlo Mollino  Villa Zaira
Fulvio Rosso  La pelle dell'anima
Yves Klein  Obsession de la lévitation
Angelo Mosca  Parigi val bene una messa
Françoise Huguier  J'avais huit ans
Marc Garanger  Identification d'une guerre
Hervé Jézéquel  De mémoire de pierre
Unité INSERM U913  
Imagerie du Système Neuronal Entérique
musique de / music by Éric Cordier

purpose 5

voir / view

purpose 5
printemps / spring 2007
corps social / social body

Stephen Waddell  To a Passerby
Jean-Christian Bourcart  Traffic
Denis Darzacq  La Chute
Éric Poitevin
Anthony Berthaud  Immigration chapitre 3
Claire Chevrier  Homme + Travail =
Constant Anée  The Handsome Family
Johanne Bouvier  Cyclone
Diane Ducruet  Les Passagers ou Pygmalion à l'envers
Musique de / music by Pierre-Antoine Combard

purpose 4

voir / view

purpose 4
hiver / winter 2007

environnement / environment

Hervé Jézéquel  Materia Prima
Isabelle Hayeur  Excavations / Maisons modèles
Laurent Gueneau  26 12 1999
Chris Dent  Dentropolis
Benoit Grimbert  Normandie
Yves Arcand  Side Effects
Chen Shaoxiong  Ink City
Jürgen Nefzger  Valdecaballeros
Musique de / music by Alexandros Markeas

purpose 3

voir / view

purpose 3
automne / autumn 2006

l'Afrique vue par ses photographes / Africa seen by its photographers

Malick Sidibé  Le photographe doit être gai
Sidi M. Sidibé  Modèles
Gabriel Fasunon  Le monde de Jebba
Paul Kabré  J'ai vécu avec les Gãeemsés
James Koblah Bruce Vanderpuije 
 Accra, Gold Coast, années 1930
Photographes ambulants  Togo • Bénin • Nigeria
Guy Hersant  Le sens du lien
Musique de / music by Seijiro Murayama

purpose 2

voir / view

purpose 2
été / summer 2006

chroniques de l'ordinaire / chronicles of the ordinary

Tod Seelie  Everyday I Live
Gerald Garbez  Des images à plusieurs voix
Maya de Forest  I Love Here Now
Kevin Romaniuk
Diane Ducruet  
Prolégomènes à une Histoire Allemande
Brad Phillips  Dear Diary
Dan Siney  From the series "Come For Me"
Musique de / music by Matthieu Aschehoug

purpose 1

voir / view

purpose 1
printemps / spring 2006

Vincent Debanne  Welcome to children
Anton Zatzepine  Trinitrique
+ Mercepolis, musique de / music by Matthieu Safatly
Cécile Genest  Déserts de France
Gilles Raynaldy  Le site des futures Archives Nationales et ses environs
Céline Clanet  Un mince vernis de réalité


faire un don / donate
 

purpose est gratuit… mais mobilise beaucoup de temps et d'énergie pour exister ! Si vous appréciez notre publication, vous pouvez nous soutenir en faisant un don (montant libre).

purpose is free... but mobilizes a lot of time and energy to exist! If you enjoy our publication, you can help us by making a donation (free amount).

 
    
 

Vous pouvez aussi envoyer vos dons par chèque, libellé à l'ordre de "Association Purpose".
Pour éviter le vol, veuillez ne pas envoyer d'argent liquide par courrier.
Notre adresse : PURPOSE EDITIONS - 58 rue de la Jonquière 75017 Paris - France

You can also send your donation by check, made out to “Association Purpose”.
To avoid theft, please do not send cash by mail.
Our address: PURPOSE EDITIONS - 58 rue de la Jonquière 75017 Paris - France


partager / share
 

Share/Bookmark      suivez-nous / follow us:     facebook     twitter


ISSN  2118-4380

partenaires / partners


designed by


Poisson Bouge

powered by

Poisson Bouge

Centre Photographique d'Ile-de-France

Fraenkel GalleryYossi Milo Gallery

Voies OffQuinzaine Photographique NantaiseLOZzoum zoum

 
numéro actuel
collection
éditions
projections
à propos
faire un don
abonnement
actualité
bibliothèque
liens
partager
partenaires
mentions légales
contacts
current issue
collection
editions
projections
about
donate
subscription
news
library
links
share
partners
terms of use
contacts